Saptamana trecuta am avut ocazia sa experimentez pentru prima data realitatea virtuala si pot spune ca am ramas uimit de modul in care a evoluat tehnologia. Totodata ma si sperie acest lucru pentru ca zic eu ca poate crea dependenta.

Odata ce-ti pui pe cap casca de VR intri intr-o alta lume care, acum cu noile tehnologii, pare mai reala decat imi imaginam vreodata. In versiunile incipiente ale acestei tehnologii marea problema o reprezenta rezolutia foarte mica si latenta (lag-ul) miscarilor care ii facea pe unii sa aiba dureri de cap dupa.

VR SEt

Aceste lucruri sunt insa intr-o continua imbunatatire, iar daca lucrurile continua in acest ritm, in vreo 2-3 ani cred ca o sa devina “mainstream” si asa cum sunt foarte multi care au o consola acasa, vor fi probabil la fel de multi care vor avea echipamente de realitate virtuala.

Partea buna e ca nici acum nu e chiar atat de scumpa aceasta tehnologie si ai nevoie doar de un PC cu o configuratie bunicica si evident o placa grafica foarte buna, care pleaca de pe la 400 de euro. Mai adaugi si pretul unui VR Oculus Rift (600 euro) sau al unui HTC Vive (inca nu s-a anuntat pretul oficial, dar cam tot in jur de 600 de euro o sa fie) si poti avea o experienta de neuitat de fiecare data cand iti pui casca aceea pe cap.

Un alt lucru foarte important de luat in considerare este si faptul ca pentru HTC Vive o sa fie nevoie si de un spatiu mai mare in care sa te poti misca linistit fara sa-ti fie teama ca te lovesti cu degetul mic de la picior de ceva.

Ma consider norocos ca am avut ocazia sa testez aceasta tehnologie la Demo-ul organizat de cei de la NVIDIA, care cu ocazia asta ne-au prezentat si placile grafice VR Ready pe care le au in portofoliu.

GEFORCE GTX NVIDIA

Pentru a imbunatati experienta de realitate virtuala, NVIDIA a dezvoltat și integrat in platformele sale grafice “Gameworks VR” o tehnologie care optimizeaza experiența VR, precum și “DesignWorks VR”, un set de interfete de programare a aplicatiilor (API) capabile sa redea experiente de VR uluitoare.

[divider style=”double” margin_top=”20″ margin_bottom=”20″]

Cerintele hardware minime pentru virtual reality sunt:

  • GPU: NVIDIA GeForce GTX 970, GeForce GTX 980 sau GeForce GTX 980 TI (pentru cea mai buna experienta video);
  • CPU: cel puțin Intel Core i5- 4590;
  • Memorie/RAM: 8GB+ RAM;
  • Output: Porturi 2x USB 3.0, HDMI 1.3;
  • Sistem de operare: Windows 7 SP1 sau mai nou.
  • Pentru notebook: NVIDIA GeForce GTX 980.

[divider style=”double” margin_top=”20″ margin_bottom=”20″]

Mi-a placut foarte mult simularea de escaldare pe Everest pentru ca pentru cateva momente chiar am simtit ca sunt acolo, sensatia aia de gol in stomac fiind prezenta tot timpul, chiar daca in sinea mea stiam ca sunt de fapt intr-o camera si nu la 8000m altitudine. Nu mai zic de peisaje. Cred ca ar fi tare sa testeze tehnologia asta cineva care chiar a urcat pe Everest si sa ne spuna cum e fata de realitate.

Am “explorat” un pic oceanul si aproape am atins si o balena, de care recunosc ca imi era frica sa nu ma manance :)) . Am impuscat zombie si am esuat in a repara un robotel. Ah, si-a fost foarte tare sa desenez 3D. Imaginati-va ca trasati o linie, iar apoi puteti s-o vedeti si din alt unghi. Cred ca e mana cereasca pentru artisti treaba asta.

VR pandutzuaici impuscam zombie

Cred ca o sa fie de folos si in domeniul imobiliar sa poti sa-ti vezi casa inainte sa construiesti si sa faci modificarile in realitatea virtuala inainte de a te apuca de treaba in viata reala.

Trebuie insa de vazut cum va fi rezolvata problema ingradirii si cum vei putea sa te misti mai mult in realitatea virtuala fara sa te misti efectiv si in realitate. Nu stiu daca m-am facut inteles, insa momentan esti limitat la un patrat in care te poti misca efectiv, asa ca momentan e un pic statica experienta.

Abia astept sa vad cum va evolua aceasta tehnologie, iar pana atunci m-am hotarat ca urmatoarea investitie serioasa o sa fie intr-un PC cu o configuratie serioasa.

Comentezi?